Alla inlägg den 9 juli 2017

Av Isabelle - 9 juli 2017 16:00

Jag ser mig själv som vegan även fast jag kanske inte passar in i "veganidealet". Jag ger min hund och katt köttprodukter och matar ödlor med levande insekter. Att vara vegan är för mig betyder att man vill ge djuren det bästa möjliga liv dom kan få.

Jag går djurvårdsutbildning så för mig är det viktigt att sätta djurens hälsa och naturliga behov före hur jag kanske vill att det ska vara. Eftersom att vi människor gjorde djuren till husdjur måste vi se till att dom lever bra liv.

Jag ger min hund mat som innehåller kött eftersom att deras naturliga föda består mestadels av kött, jag köper inte en rå köttbit och ger henne men jag köper hundmat. Ja, hundar skulle kunna leva på en helvegetarisk kost och bli mätt. Men problemet är att hundar kan inte smälta och ta upp näring från växtriket lika bra som vi människor kan. Såklart fungerar det att ge vegetariskt ibland eller kanske vegetariskt godis, men man kan inte utesluta köttet helt bara för att man själv inte vill äta kött. 

Katter däremot är rena köttätare, dom måste ha kött för att få i sig näring. Det funkar liksom inte att sätta en katt på vegetarisk kost. 

Ödlor måste jag mata med levande insekter av två anledningar.

1:Jag ska bli djurvårdare. Jag kan inte skita i att mata ödlor för att det känns hemskt.

2:Det finns nästan ingen ödla som äter döda och torkade insekter, eftersom att det inte är naturligt. Sen finns det inte alls lika mycket näring i torkade insekter som i levande.

Så för att sammanfatta. Jag är vegan för djurens bästa, innebär det då att ge kött till köttätande djur så får det vara så. För är inte huvudsaken att ALLA djur mår bra? 

Jag menar inte alls att jag tycker det är okej så som kött och mejeriproduktionen ser ut, man kan ändå kämpa för att det ska bli bättre på den fronten. Att produktionsdjuren får ett ännu bättre liv och lever tills dom bli gammal eller att dom får leva som en ko ska leva tills det är dags för slakt. 

Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig för att ni inte ska få fel uppfattning om mina tankar men jag hoppas ni förstår ändå.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2017
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards